Nu skal filippinske universiteter undervise i arbejderes rettigheder
Filippinernes præsident Duterte er ikke kendt som nogen ven af fagbevægelsen. Alligevel har han underskrevet en lov, der gør undervisning i arbejdernes rettigheder obligatorisk på alle universitets- og erhvervsuddannelser. Noget, den filippinske fagbevægelse har advokeret for i flere år.
Med lov nummer 1151, også kaldet Arbejdsuddannelsesloven, vil alle studerende på universitets- og erhvervsuddannelser fremover stifte bekendtskab med ”arbejdstagerrettigheder, forhandlingsteknik, mellemmenneskelige relationer på arbejdspladsen og håndtering af klagesager”, som det hedder i loven, hvis formål lyder: ”Staten skal uddanne fremtidige arbejdere, arbejdsgivere og iværksættere i deres rettigheder og ansvar for at skabe harmoni på arbejdspladsen og social fremgang i samfundet.”
Arbejdernes perspektiv skal i fokus
Hos den filippinske fagbevægelse tager man godt imod den nye lov – med et enkelt forbehold.
”Dette er godt nyt for både arbejdere og arbejdsgivere. En fælles forståelse for arbejdsmarkedslovgivningen og andre sociale rettigheder vil kunne skabe ro på arbejdspladserne,” siger formanden for den filippinske fagbevægelses paraplyorganisation Nagkaisa, Sonny Matula, som tilføjer:
”Arbejdernes synspunkt skal fremhæves i undervisningen. Hvis kun ledelsens perspektiv integreres i uddannelsessystemet, vil loven ikke leve op til sit formål.”
Ifølge Sonny Matula har den filippinske fagbevægelse siden 1980’erne ønsket at gøre undervisning i arbejdstagerrettigheder obligatorisk på landets uddannelsesinstitutioner.
Fagbevægelsen håber især, at undervisningen kan forbedre arbejdsvilkårene i de såkaldte ecozoner. Det er private og offentligt ejede industriområder, som har til formål at tiltrække udenlandske investeringer og skabe arbejdspladser. Nagkaisa har tidligere i samarbejde med Ulandssekretariatet lavet en undersøgelse af vilkårene for arbejdere i to ecozoner, og den viste bl.a. store udfordringer med brud på retten til at organisere sig og forhandle kollektive overenskomstaftaler.
Fremtidens direktører på skolebænken
For at forbedre forholdene i ecozonerne anbefalede Nagkaisa efter undersøgelsen netop at gøre undervisning i rettigheder på arbejdsmarkedet obligatorisk på universiteter og erhvervsskoler som en forberedelse til at træde ind på arbejdsmarkedet.
”Vores erfaring er, at det er de ellers veluddannede arbejdsgivere, der overskrider arbejdernes rettigheder. I ecozonerne er det de uddannede CEO’er og direktører, der tillader en overtrædelse af arbejdernes rettigheder,” konstaterer Sonny Matula, som håber, at man ved at undervise landets højtuddannede i arbejdernes rettigheder, vil kunne ændre på dette.
”Det er jo ikke nok, at arbejderne kender deres rettigheder, når det er arbejdsgiverne, der skal overholde dem,” konstaterer han.