
Lærer på kontrakt
I artiklen på ILOs hjemmeside anslås det, at der på verdensplan er brug for 18 mio. nye lærere i det kommende årti, for at kunne opfylde 2015-målet om uddannelse til alle.
Billig løsning
Her kommer kontrakt-lærerne ind i billedet. Det er forældre eller andre ikke-læreruddannede i lokalsamfundet, som sættes til at undervise skoleelever på en årskontrakt. Ofte er lønnen og vilkårene langt lavere end for de regulære lærer-stillinger. Nogle steder kræver nærige myndigheder, at underviserne arbejder et par år som kontrakt-lærer, før de kan blive ansat på en regulær lærer-kontrakt. Kontrakt-lærerne er billigere og fænomenet breder sig.
Opfylder et behov
Kontrakt-lærerne øger lærerbestanden og opfylder et behov de steder, hvor lærermangel gør det svært at besætte stillingerne med uddannede undervisere. Eller hvor der ikke er nok børn i skolealderen til at oprette en regulær skole. Samtidig er det stillinger, som kan gøre indhug i den ofte høje ungdomsarbejdsløshed i udviklingslandene.
Kvalitet eller kvantitet?
Det er derfor svært at se sort/hvidt på fænomenet. Der er en løbende diskussion om “kvalitet versus kvantitet” – er det bedre at have flere, mindre uddannede undervisere end færre, uddannede lærere? Ifølge ILO-artiklen kan man ikke skære genveje til kvalitet i undervisningen, og det betaler sig bedst i det lange løb.
Foretag de rigtige valg
Derfor bør Lærerens Dag bruges til at lytte til den fælles erklæring, som er udsendt af ILO, UNESCO, UNDP og Education International (lærernes internationale fagsekretariat):
“Foretag de rigtige valg, så lærere ansættes, uddannes og støttes på de måder, der leder til en motiveret og effektiv lærerstyrke, og gør dem i stand til at bidrage til vores fælles mål om at opnå kvalitet i undervisningen af alle børn.”