
Førskolelærere på tværs af Afrika kæmper sammen for bedre løn og vilkår

Coronapandemien ramte førskoleområdet hårdt i Afrika. Børn er ikke vendt tilbage til førskoler og daginstitutioner i samme antal som før, og det har haft store konsekvenser for børnenes trivsel og læring. For at bidrage til, at flere børn får adgang til udviklende miljøer, støtter BUPL et førskolenetværk på tværs af lande i Syd-, Øst- og Vestafrika. Det sker i samarbejde med Education International via Ulandssekretariatet.
”Førskoletilbud af høj kvalitet, hvor man lærer at være en god ven, at tage sig af hinanden og at lytte til andres perspektiver, er mere nødvendige nu end nogensinde,” siger hovedkasserer i BUPL, Lasse Bjerg Jørgensen, som er en af initiativtagerne bag førskolenetværket.
“BUPL er en drivende kraft, som har fremmet førskoledagsordenen i Afrika gennem sit langsigtede engagement og tætte samarbejde med fagbevægelsen,” siger regional direktør i Education International, Dennis Sinyolo:
”Førskolenetværket gør det muligt for fagforeninger på tværs af grænser at udveksle erfaringer om kampagnestrategier og organisering. Det styrker fagforeningerne i hvert land og hjælper dem til bedre at sikre førskoleundervisning af høj kvalitet og retfærdige løn- og arbejdsforhold for pædagoger.”
Deler viden og erfaringer
Via førskolenetværket mødes fagforeninger fra Nigeria, Kenya, Ghana, Benin, Zanzibar, Malawi, Sydafrika, Rwanda, Uganda og Zambia for at dele viden og strategier. På møderne deler forbundene de udfordringer, de står med – og de sejre, som det er lykkedes dem at få igennem.
Miriam Mujungu fra UNATU fortæller fx, at en af de store udfordringer i Uganda er, at det kun er landets rigeste, der har råd til at sende børn i førskole. UNATU presser derfor på for at gøre førskoleområdet offentligt, så flere forældre gratis kan sende deres børn i dagtilbud.
Lærer af hinandens sejre
I netværket deler forbundene også deres vigtigste resultater til inspiration for hinanden.
“I Zanzibar er det lykkedes at opnå flere betydningsfulde gennembrud, som gavner både børn og førskolelærere,” siger formand for ZATU, Haji Juma Omar. Han nævner bl.a., at mange førskolelærere tidligere arbejdede uden kontrakter, men at det nu er lykkedes ZATU at sikre, at langt flere har kontrakter.
I Malawi er der også sket betydningsfulde fremskridt, fortæller projektkoordinator i TUM, Pilirani Kamaliza.
”Gennem årene har førskoleområdet i Malawi haft et meget begrænset budget, hvilket bl.a. har ført til alt for få hænder til alt for mange børn,” siger Pilirani Kamaliza:
“Efter længerevarende fortalervirksomhed fra fagbevægelsen har regeringen nu hævet budgettet til førskoleområdet markant. Budgettet til undervisning og lærematerialer er næsten fordoblet fra 4 milliarder MWK (ca. 16 mio. DKK), i 2023/24 til 7,3 milliarder (ca. 29 mio. DKK MWK i 2024/25).”