
Kronik: Danske erhvervsuddannelser ændrer livsbaner

Hver dag fylder tæt ved 40.000 afrikanere 15 år. I runde tal svarer det til antallet af indbyggere i Holstebro eller Køge. Hver dag.
Forestil dig hvor meget energi, hvor store drømme, hvor mange holdninger – og samtidig hvor lidt tålmodighed – der er samlet i så mange teenagere.
Det er virkeligheden på det afrikanske kontinent. Kontinentet med den yngste befolkning. Et kontinent der er ladet med ungdommens drømme, energi og utålmodighed.
Måske er det en af grundene til, at Afrika i dag huser 11 ud af verdens 20 hurtigst voksende økonomier. Tanzania er en af dem. Her findes ideer, talent og nye markeder.
Ambassadør: Fremtiden er økonomisk diplomati
Den danske ambassadør i Dar es Salaam er derfor også helt klar i mælet: ”Vi skal investere i handelsparate vækstøkonomier, som skaber vækst, velstand og sikkerhed både ude og hjemme. Fremtidens afrikapolitik ligger i “økonomisk diplomati”. Vi skal hjælpe danske virksomheder ind på de markeder, der inden for det næste årti forventes at vokse betydeligt”.
Men det er ikke kun vandpumper, ventiler og logistikvirksomhed, som Danmark er kendt for. Vores tilgang til erhvervsuddannelser er også en rigtig interessant eksportvare. Her har vi noget at byde ind med, for vi kan være med til at sikre, at kontinentets ungdommelige energi omsættes til flere job og en værdig fremtid.
Praktisk handler det om at sikre, at de rette kompetencer er tilstede. I Danmark har vi erfaring med at bygge bro mellem faglige uddannelser og virksomheders efterspørgsel takket være fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer. De bruger nemlig deres viden til at forme de specifikke uddannelsers indhold. Det kan gøre en kæmpe forskel – for det skaber både arbejdskraft og job.
I dag skaffer de fleste danske faglærte sig et ordentligt job, når svendebrevet er i hus. Faktisk er ledigheden for faglærte historisk lav. Det danske system er med til at garantere, at uddannelserne matcher det aktuelle behov for faglært arbejdskraft.
Men vi kan mere end det. Ligesom dygtige faglærte er med til at sikre vækst og produktivitet, skaber systemet forudsætningerne for ordentlige job. Vi ved med andre ord fra Danmark, at faglærtes kompetencer er altafgørende. Skal vi gennemføre for eksempel grøn omstilling og elektrificering i praksis, kræver det elektrikere.
Dansk model i Tanzania
Det er selvfølgelig også tilfældet i afrikanske lande, men desværre har faglærte her ofte ikke lært det, som samfundet faktisk har behov for – og som er nødvendig for virksomhedernes vækst. Skellet mellem den private sektor og uddannelsesinstitutionerne har været skarpt. Læringsmålene er ofte utidssvarende.
Arbejdsmarkedskonsortiet – bestående af Dansk Industri, 3F og Ulandssekretariatet – har sammen med lokale fagforeninger, arbejdsgiverorganisationer og erhvervsskoler brugt erfaringer fra den danske model i lande som Kenya, Malawi og Tanzania.

I Tanzania har 1.100 tanzanianere fået gavn af modellen. Her har arbejdsmarkedets og danske og tanzanianske erhvervsskoler arbejdet sammen om tilrettelæggelsen af korte faguddannelser med integrerede praktikforløb.
Resultaterne taler for sig selv: 75 procent af de faglærte er kommet i arbejde seks måneder efter uddannelsen. 40 procent er blevet lønmodtagere i den formelle økonomi, og heraf har to tredjedele forhandlet sig til egentlige kontrakter. Det er imponerende høje tal i en tanzanisk kontekst.
Det skønnes, at der kommer 700.000 nye unge tanzaniere ud på arbejdsmarkedet hvert år. På den baggrund er 1.100 unge ikke mange. Men ideen om de virksomhedsnære læringsplaner er nu blevet adopteret af de tanzaniske myndigheder. De skal nu bruges på landets 80 offentlige erhvervsskoler og nå ud til mange flere håbefulde unge.
Det er ikke kun i Tanzanias, men også i Danmarks interesse at vise, at arbejdstagerrettigheder, kvalitetsuddannelser og økonomisk vækst hænger sammen. Det er afgørende for Tanzanias udvikling og det er afgørende for danske virksomheder, der kan se potentiale i at investere i de nye markeder. Fremtiden har brug for faglærte. Både i Danmark og på det afrikanske kontinent.
Du kan læse mere om baggrunden for det trepartslige samarbejde her.