Sociale medier bruges til hvervning i Kenya

Af Laurits Holdt, freelancejournalist
14. december 2016
Fagbevægelsen i Kenya har skruet op for brugen af sociale medier som WhatsApp og Facebook og får fat i arbejdere, som det ellers er svært at komme i kontakt med.
Godfrey Owino. Foto af Laurits Holdt.

”Vi hvervede 7.000 nye medlemmer på en måned ved at bruge WhatsApp,” fortæller Godfrey Owino med et stolt smil. ”Vi” er Kenya National Private Security Workers Union, KNPSWU - fagforeningen for omkring en halv million sikkerhedsvagter, der i Kenya bevogter indgangene overalt fra indkøbscentre over små butikker til private hjem.

Han er en af de unge fagforeningsfolk, der har lært at bruge sociale medier i fagligt arbejde, som COTU - Kenyas landsorganisation – har holdt kursus i med støtte fra Ulandssekretariatet siden januar 2016.

Godfrey og hans kollega Ruth Khakeme fra serviceforbundet KUDHEIHA (Kenya Union of Domestic, Hotels, Educational institutions, Hospital and Allied workers) har tydeligvis fået en hel del ud af to-dageskurset i juli.

”Vi oprettede en central WhatsApp-gruppe for de faglige ledere på forskellige arbejdspladser for sikkerhedsfolk. Så oprettede de grupper for de andre på arbejdspladsen. På den måde nåede vi pludselig ud til rigtig mange,” siger Godfrey Owino, og Ruth Khakeme supplerer:

Og at få bedre fat i de unge er væsentligt for de unge fagforeningsaktivister, for i Kenya er der en generel opfattelse af at fagforeninger er for ”gamle mennesker” og det har også været opfattelsen i fagforeningerne selv. Men inden for de seneste par år er det også gået op for ledelsen af COTU at den er nødt til at række hånden ud til de unge for at styrke og fremtidssikre fagbevægelsen.”Vi bruger de forskellige sociale medier til forskellige ting. Facebook, Twitter og Instagram bruger vi til envejskommunikation, mens vi bruger WhatsApp til tovejskommunikation med medlemmerne og blandt medlemmerne.”

Ruth Khakeme. Foto af Laurits Holdt.

Smartphones

”Mange af vores medlemmer arbejder i private hjem som husarbejdere. De arbejder tit sent, så de kan ikke nå at komme hen til vores kontorer. Rigtig mange af dem har heller ikke adgang til en computer – men en del har en smartphone. Så med Whatsapp kan de forholdsvis nemt komme i kontakt med kontorerne og hinanden,” forklarer hun.

For mange kenyanere er mobiltelefonen adgangen til internettet, og flere end otte ud af 10 har adgang til en mobiltelefon. Salget af smartphones stiger og stiger, og udvalget af billige kinesiske modeller gør, at en meget stor del af befolkningen faktisk har råd til en.

Mange af dem, der bruger KUDHEIHA’s tilbud på sociale medier er ikke medlemmer af fagforeningen, fortæller Ruth Khakeme.

”Vi er meget åbne overfor ikke-medlemmer. Vi hjælper dem gerne og forsøger selvfølgelig så at få dem til at melde sig ind.”

Eneste vej til de unge

Fagforeningerne i Kenya har ikke de store midler at gøre med. Det er dyrt at annoncere og i det hele taget gøre opmærksom på deres eksistens overfor potentielle medlemmer.

Derfor er Facebook, Twitter, WhatsApp og Instagram, som i udgangspunktet er gratis, oplagte platforme for PR og kommunikation. Men der er også en anden årsag til det øgede sats på sociale medier:

”Unge under 35 er den største gruppe på arbejdsmarkedet, og otte ud af 10 af dem bruger sociale medier - ofte som primære medier. Derfor er det vigtigt, at vi som fagforeninger er til stede der,” Godfrey Owino gestikulerer for at understrege, at han selv tilhører denne gruppe.

 

 

AddToAny

Share/Save