Præsentation af kunstnerne

13 forskellige kunstnere fra de tre lande Bolivia, Honduras og Guatemala er repræsenteret på udstillingen 'Tro, håb og overgreb'.

 

Erwin Guillermo, Guatemala

Tegner, grafiker, maler og billedhugger: Erwin Guillermo er i dag en af de vigtigste kunstnere i Guatemala, og hans fremragende og forskelligartede kunst har en klar reference til Guatemalas kultur. Værkerne er i eksalterede og strålende farver og udtrykker en aktiv fantasi, der udvider de poetiske og konceptuelle linjer, som udgår fra refleksion og erfaring. Malerierne har en instinktiv vitalitet af komplekse stimuli fra det sociale og kulturelle miljø, hvori malerierne udspiller sig.   

Hans billeder har en egen virkelighed. De legemliggør og projicerer egne værdier. Deres sensualitet hviler i sig selv. Det er ikke en idealisering af virkeligheden, hvor kritik er opgivet, men er en fuld realisering af det forestillede. Det tropiske tema egner sig til en overflod af fantasi og udtryk. Disse nye billeder indfanger ikke vellystige kvinder, sensualiteten af en eksotisk frugt eller en farverig eksalteret natur, men indfanger korrekt, velformuleret og velbevaret charme i disse realiteter, som er så langt fra os.

 

Guillermo Maldonado, Guatemala

Gravør: I midten af ​​1980'erne, i skyggen af landets borgerkrig, gik Guillermo Maldonado tilbage til håndværkertraditionen inden for religiøst billedsprog og populærkultur og begyndte at udvikle billedlige og grafiske teknikker såsom indgravering i træ. Det bliver senere det fremherskende sprog i hans kunstneriske udtryksform.     

Guillermo Maldonado har udviklet temaerne fra den folkelige kultur – det vil sige fra billeder af engle og helgener til hverdagens scener på markederne, i parker og fængsler. Hans kunst har altid realistiske og figurative udtryk med en umiskendelig resonans forbundet med hukommelse, ødelæggelse og intimitet.

Således synes hans arbejde at hidrøre fra en proces, hvor kunstnerens melankolske og reflekterende karakter fusionerer med den langsomme og krævende flid, som kendetegner indgraveringer i træ. En fusion, der producerer følelsesladede billeder, ømt plukket fra den kollektive hukommelse af klarsynet, årvågen bevidsthed.

 

Marlov Barrios, Guatemala

Arkitekt, maler, tegner, billedhugger og grafiker: Marlov Barrios har det seneste årti været en af ​​hovedpersonerne på Guatemalas kunstscene. Som flittig studerende, forsker og eksperimentator inden for det visuelle sprog er hans kunstneriske arbejde i konstant forvandling. Hans kunst strækker sig fra det historiske og traditionelle, til det moderne og konceptuelle, fra legesyg og festlig til det kritiske og ironiske, fra det virkelige til det fantasifulde og fra det lokale og populistiske til det okkulte og universelle.

Som kunstner er han seriøst engageret i sit arbejde, og han stoler mere på arbejde og disciplin end på inspiration. På trods af de begrænsninger, der findes i miljøet omkring det kunstneriske erhverv, er hans arbejde og liv dominereret af et positivt syn på virkeligheden, som ikke er uden tankevækkende kritik, der til tider også kan være sønderlemmende. Marlov Barrios stil er et resultat af hårdt arbejde, som har givet ham troen på, at verden kan ændres.  

    

Verónica Riedel, Guatemala

Maler, filmskaber, fotograf og kunstner inden for forskellige medier: Verónica Riedels teknikker, begreber, metoder og udtryksform er en perfekt illustration af nutidig, guatemalansk efterkrigstidskunst, hvor nye indsigter og perspektiver på virkeligheden artikuleres igennem visuel kunst i den teknologiske tidsalder.

Således er hendes eget sprog blevet til igennem udforskning af de dybere lag af den guatemalanske kultur og igennem behovet for at udtrykke ægte følelser. Hendes kunst er centreret om kvinden: Det at være kvinde og i særdeleshed den mytiske dimension af den guatemalanske maya-kvinde. Hendes fotografiske portrætter af maya-kvinder i forskellige aldre involverer stoffer og andre objekter fra de autentiske maya-dragter, og de kobler sandhed og realitet med illusorisk virkelighed.

 

Elena M. Garcés de Marcilla, Bolivia

Maler og grafisk designer: María Elena Garcés har en baggrund som succesfuld grafisk designer. Hun har bevæget sig fra effektive grafiske former til mere billedlige kommunikative udtryk. Fra formater med store proportioner til massive, fokuserede og gennemslagskraftige kompositioner, til former og farver i klare og lysende værker.

De åbenlyse dekorative hensigter i konstruktionen af miljøer og atmosfærer bevirker, at hendes værker minder om vægmalerier af den banebrydende kunstner Carlos Merida.

Ligesom Merida er María Elena Garcés malerier en poetisk abstraktion af mayaernes tekstiler, ikke igennem dansende geometri som Merida, men en mere syngende rytme af kvindekroppe.

 

Guiomar Mesa, Bolivia

Maler: Et af de tilbagevendende temaer i Guiomar Mesas plastiske arbejde er kvinder. Mødre, børn, søster, model.

Guiomar Mesa gransker den kvindelige psyke, og hun opponerer mod den daglige søgen efter ’at se godt ud’ eller at blive velanset. Guiomar Mesa stiller dermed et ubønhørligt spørgsmålstegn ved sit køns virkelige eller påtagede roller – roller, som synes konstrueret af det machosamfund, der misbruger det feminine. En opfattelse, der i øvrigt er udbredt og har opbakning fra de vigtigste kunstnere i postmodernismen.

 

Max Aruquipa Chambi, Bolivia

Tegner og gravør: Max Aruquipas linjer er som stærke kløer. De laver ridser i overfladen og manifesterer hans intentioner.

Hans arbejde bidrager med nye elementer til universalisering af en æstetik og etnisk identitet, en ny social spiral. Værkerne søger ikke berettigelse; de hævder ikke at være revolutionerende og ej heller at resultere i sociale protester.

Kunstenerens landlige baggrund, hans rejse til byen og hans opfattelse af virkeligheden har tilladt ham at granske og repræsentere tidens gang på en ganske direkte måde. Hans figurer taler for sig selv. De har stærke følelsesmæssige udtryk i ansigt og kropsholdning – de emmer af ømhed og vrede. Stædigt, ulykkeligt vidende om deres rolle i kampen for permanent forandring og en skjult længsel efter et samfund baseret på tolerance og lighed. Hans arbejde er en hyldest til det menneskelige oprør.

 

Edgar Arandia, Bolivia

Maler: Edgar Arandia genopliver det præcolumbianske billedsprog, den gamle ikonografi, og forsvarer dens overlevelse i nutiden. I abstrakte og figurative rum analyserer han menneskets eksistentielle problemer i en verden af konstant søgen efter identitet og en plads i den globale landsby.

Hans akrylmalerier henviser til stumme dialoger, udefinerbare enheder, der deler et levende rum, omgivet af tomhed og usikkerhed. Refleksioner af mennesker og dyr, der strejfer rundt i labyrinten af ​​multipolaritet, tabt i deres ønske om at være i Andesbjergenes landlige og bymæssige virkelighed. Hans kunstværker har et stærkt ekspressionistisk indhold, som leder os til drømmeverdener.

 

Mario Conde Cruz, Bolivia

Maler: Mario Conde er en af Bolivias vigtigste samtidskunstnere. Essensen af hans værker ligger i det faktum, at de med hans helt unikke brug af akvarel giver en ny dynamik til kunsten og dens referencer til folkloristisk kunst.

Hans arbejde er en slags visionær surrealisme. Han er besat af at søge dybt ind i detaljerne og i de skjulte afkroge i materialet samtidig med, at han fordyber sig i oplevelser af virkelighed. Han arbejder med en hyper-virkelighed, som er et resultat af moderne teknologi.

 

Vicente Endara, Bolivia

Maler: Endara stiller i sine værker spørgsmålstegn ved det moderne samfunds værdier og adfærd. Med sine værker deltager han i samfundsdebatten og kommenterer historieskrivningen. Vicente Endara angriber nutidens forbrugerisme og udtrykker sin fordømmelse af de herskende klassers pralen af deres økonomiske og åndelige magt. Endara er en del af den nye generation af bolivianske kunstnere, som bliver kaldt for ’de nye kunstnere’.

 

Javier R. Fernandez Paton, Bolivia

Maler: Javier Fernandez er en dygtig maler med en ypperlig sans for udvikling af akvarelteknikken.

Han arbejder med inspiration i elementer af 1800-tallets kunst. Og via sin tekniske kontrol af akvarelteknikken og brugen af grå og sepia skaber han billeder af drømme. Atmosfærefyldte drømme og spøgelseshistorier, der giver betragteren en følelse af ​​fravær.

 

Darvin Rodriguez, Honduras

Tegner og maler: Med sit moderne billedsprog befinder Darvin Rodriguez sig et sted mellem tegning og pop art. Han arbejder med forholdet mellem tradition og innovation, mellem materie og mening, mellem reference og budskab. Med sine tegninger frembringer Rodriguez en verden af væsener, som skal fungere som mediatorer, der tilbyder betragteren en historisk hukommelse og genskabelse af en tabt værdighed. Han forsøger ikke at slette sporene af konflikt og smerte, men snarere at understrege dem i form og omfang. Han har lyst til at udfordre betragteren.

Rodriguez søger at ’retsforfølge’ den voldelige historiske virkelighed i Honduras med sine ekspressionistiske billeder. Han bruger denne form for agitation til at komme i kontakt med de mange mænd, kvinder og børn, der ikke giver op.

 

Diego Morales Barrera, Bolivia

Maler: Tilstedeværelsen af Diego Morales’ kunst er indiskutabel. Teknik og koncept fusionerer harmonisk i hans malerier, tegninger og tryk. Hans disciplinerede arbejde som global kunstner har opbygget en universel identitet i hans æstetiske vision af mennesket og verden.

De mange år i eksil har givet ham et uudsletteligt mærke. Hans billeder viser os smerte, træthed og styrken i væsener belastet af magt. Hans malerier indeholder en række skjulte følelser. En metafysisk tilstedeværelse af en hukommelse brændt af en dagligdag og historie af frygt og overlevelse. Hans groteske figurer repræsenterer den mørke side af de vildeste lidenskaber, og hans pensel bliver den uforsonlige dommer over bedragere.

Et slør af ironi tager os med til parallelle fabelverdener af fantasidyr og himmelske væsener, som en oase af ro midt i turbulente vande.

AddToAny

Share/Save