Moderne, egyptisk samtidskunst udstilles i forbundshuse i hovedstadsområdet

Af Katrine Dichmann Christophersen
Stærke farver, en social bevidsthed og tydelige, politiske budskaber kendetegner den moderne, egyptiske samtidskunst. I løbet af 2013 vil en række værker være udstillet i forbundshuse i hovedstadsområdet. Det sker som et led i Ulandssekretariatets kampagne ’Håbet om en bedre fremtid’.
Hany Rasheds maleri med titlen 'The referendum', som betyder 'Folkeafstemningen'. Billedet måler 70*70 cm

De ti kunstnere bag værkerne i den rejsende kunstudstilling er alle unge, politisk engagerede og bosat i Kairo, hvor de er blandt de mest produktive.

En af kunstnerne er Hany Rashed, der har malet Egyptens tidligere diktator Hosni Mubarak siddende blå i en lænestol, hvorfra han med løftet pegefinger giver ordre til sine robotlignende undersåtter, der figurerer ved hans fødder.

Et andet maleri i udstillingen er det abstrakte maleri af Ahmed Mahmoud Kassim, hvor de grålige toner sammenlagt med motiver af grinende monstre og døden i en slangelignede skikkelse øjeblikkelig får beskueren til at tænke på krig og undertrykkelse.

Men trods mange års diktatur vidner malerierne også om et fornyet håb. Det bliver tydeligt i kunstnernes iver efter at kommentere den politiske og sociale virkelighed i Egypten og derigennem gøre brug af den nyvunde ytringsfrihed.

De unge, egyptiske kunstnere står imidlertid over for en vanskelig opgave.

På den ene side er de arvtagere efter en rig kunstnerisk tradition, som mange kender og derfor forventer at se. Og på den anden side insisterer kunstnerne selv på at frigøre sig og skabe kunst på egne betingelser.

Disse værker er alle betydningsfulde i den fortsatte kunstudvikling i Egypten, og de skal derfor ses som selvstændige bidrag og ikke blot som fodnoter til andre kunsttraditioner.

Kunstnere bag værkerne i den rejsende udstilling er Ammar Abo Bakr, Anter Ashoura, Ahmed Sabry, Hany Rashed, Ramy Dozy, Heba Hafez, Shayma Kamel, Khaled Hafez, Ahmed Mahmoud Kassim og Mohamad Moftah.

Egyptisk kunst gennem 100 år

Den egyptiske samtidskunst har altid centreret omkring nationale politiske og sociale aspekter. Men nogle perioder har forstærket andre aspekter i de egyptiske kunstneres arbejde.

Pionergenerationen 1920 til 1956

En sådan periode var tiden fra 1920’erne til midten af 50’erne. Her gik de fleste intellektuelle på udenlandske skoler, især i Europa. De blev præget af europæisk kulturtradition, og en egyptisk samtidskunst voksede langsom frem. Denne udvikling skete relativt sent på grund af det islamiske forbud mod billedkunst. Gennem historie, traditioner og national kultur spirede de første samtidskunstnere frem i Egypten primært i Kairo og Alexandria.

Nasserismen og egyptisk kunst

Denne periode er karakteriseret ved flere hændelser. Først og fremmest prægede oprettelsen af ​​Israel i 1948 og siden krigen de egyptere kunstnere. Gamal Abdel Nassers tiltrædelse som præsident spillede også en rolle i transformationen af ​​den moderne kunstscene i Egypten.

Mange egyptiske kunstnere tog afstand fra den vestlige verden på grund af dens støtte til oprettelsen af ​​staten Israel. Den moderne kunst var således influeret af den gryende palæstinensiske sag.

Nassers rolle som præsident havde også en stærk indflydelse. Ud over en mere og mere samfundsengageret kunst begyndte den tids kunstnere også gennem deres arbejde at udtrykke nasserismen. Hovedtemaet for denne periode var arabisk stolthed og enhed, og der skete en ændring fra vestlig indflydelse til målet om en fælles, arabisk kultur.

Islamismen vender tilbage 1970 til 2000

Anwar Sadat blev præsident i 1970, og for at modgå nasseristerne på venstrefløjen tillod han, at islamisme vendte tilbage. I denne periode kom ​​islamiske elementer frem i tidens kunstværker – blandt andet gennem anvendelse af kalligrafi og skildringer af islamiske historiske begivenheder.

Tiden fra 2000 til 2011

I 1998 åbnede Townhouse Gallery, et galleri og kunstnerisk centrum i Kairo. Dette markerede begyndelsen på en ny æra i den moderne, egyptiske kunsts historie. Nu skulle kunsten demokratiseres og ud til enhver. Nye kunstmedier som video og installationer dukkede op, og antallet af åbne og frie kunstlokaler vokser – hovedsageligt i Kairo og Alexandria. Imidlertid er udviklingen af den egyptiske samtidskunst stadig udsat for censur fra regeringen.

Kunst efter revolutionen

Den egyptiske revolution i 2011 og diktator Hosni Mubaraks fald indvarslede en ny æra med kunst, der afspejler det nye sociale og politiske miljø. Revolutionen udløste en ny offentlig kultur. Fra revolutionens begyndelse spillede kunstnerne en vigtig rolle i protesterne, og mange nye kunstgenrer som for eksempel street art opstod. Kunstnerne brugte deres arbejde til at dokumentere og fange essensen af revolutionen. Graffiti og politisk sang er blandt de mest kraftfulde værktøjer i den nye, offentlige kultur i Egypten.

Graffiti

Det gamle, græske ord graffiti betyder at skrive. I dag kan det defineres som at indskrive eller tegne på mure for at formidle et budskab til offentligheden.

I Egypten går graffiti tilbage til faraoernes tid, hvor egypterne dokumenterede deres daglige liv på templets vægge. I det moderne Egypten, og i Mubarak-æraen, var graffiti ulovlig.

Før revolutionen tjente graffiti som en kanal til at indtage det offentlige rum gennem positiv kulturel og social udveksling. Graffitien indeholdt religiøse eller romantiske erklæringer og reklamer for det ene og andet. Fødslen af ​​den mere revolutionære graffiti i Egypten fandt sted i de første dage af revolutionen, da egyptiske demonstranter formidlede deres ucensurerede politiske budskaber mod Mubaraks regime på murene.

Siden Mubaraks fald er graffiti blevet en alternativ mediekanal, der løbende dokumenterer politiske begivenheder i landet.

Egyptiske graffitikunstnere sætter med deres kunst også fokus på socio-politiske emner så forskellige som korruption, fattigdom, mediers indflydelse og seksuel chikane. Graffitien bruges også som et redskab til at forskønne slumområder i Kairo og til at genskabe en følelse af ejerskab, stolthed og håb i befolkningen.

AddToAny

Share/Save